
Centrumplan Losser
Het centrum van Losser moet een fijne plek zijn om te wonen, winkelen, werken en verblijven. Met Fase 2 van het Centrumplan werken we verder aan een aantrekkelijk, groen en toekomstbestendig dorpshart.
Wat houdt Fase 2 in?
In deze fase richten we ons op het verbeteren van pleinen, straten en de openbare ruimte. We maken meer ruimte voor groen, zorgen voor een veilige en goed bereikbare omgeving en houden rekening met duurzaamheid en klimaatbestendigheid.
Waarom doen we dit?
In 2017 is het Parapluplan Centrum Losser opgesteld. Het doel: een centrum dat past bij de identiteit van Losser en klaar is voor de toekomst. In Fase 1 (2019-2022) zijn al belangrijke stappen gezet, zoals de herinrichting van de Gronausestraat, Brinkstraat en Langenkamp. Nu bouwen we verder op deze verbeteringen.
Wat gaat er gebeuren?
De komende jaren pakken we onder andere De Brink, het Martinusplein, het Raadhuisplein en omliggende straten aan. Het bouwteam werkt samen met ontwerpers, aannemers en nutsbedrijven om slimme oplossingen te realiseren voor bereikbaarheid, leefbaarheid en klimaatuitdagingen.
Meedenken?
Uw ideeën zijn belangrijk! Via dit platform houden we u op de hoogte van alle ontwikkelingen en geven we u de mogelijkheid om mee te praten over plannen in het centrum van Losser.
We zijn tijdelijk uw buur en werken graag samen
Heeft u ideeën of vragen? Neem dan contact op met het bouwteam via info@centrumplanlosser.nl.
Wilt u op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen Download de Projecten in Losser-app of kijk op www.centrumplanlosser.nl.
Fases
Definitief ontwerp De Brink
Gisteravond organiseerden we een inloopavond voor De Brink. We lieten het definitief ontwerp en de planning van de werkzaamheden zien. Fijn om zoveel bewoners en ondernemers te spreken en samen vooruit te kijken naar de vernieuwing van De Brink.
Bekijk het definitief ontwerp en de planning van de werkzaamheden
Dat kan door op de documenten onderaan deze pagina te klikken.
Zie hier ook een indruk van hoe De Brink er nu uitziet en hoe het eruit komt te zien in de nieuwe situatie: Vernieuwing De Brink. Via de “slider-functie” kunt u de verschillen bekijken.
Laatste aanpassingen in het ontwerp
De afgelopen tijd hebben we samen met de omgeving gewerkt aan de plannen voor de vernieuwing van De Brink. Tijdens verschillende momenten kon u meedenken. Deze ideeën hebben ons geholpen om het ontwerp beter te maken. Bedankt daarvoor!
Op basis van laatste reacties en gesprekken hebben we nog een aantal aanpassingen gemaakt:
- Bij alle terrassen komen hagen of planten. Als duidelijke afscheiding met de voetgangersruimte.
- De looproute vanaf de Raadhuisstraat richting De Brink wordt iets breder. Hulpdiensten kunnen er dan beter door. Ook is er zo meer ruimte voor voetgangers. De mindervalide parkeerplek aan de voorkant komt op een andere plek terug.
- De leilindes bij de oude postkantoorlocatie gaan weg. Anders kunnen we het groenvak en de fietsnietjes daar niet maken. We planten de leilindes weer ergens anders in Losser.
- Bij de trap naast Isolabella is de plek van de haag iets veranderd. Zo sluit die beter aan bij de trap.
- We hebben gekeken naar een juiste verdeling van lantaarnpalen. De plekken zijn nu bepaald.
- De fietsnietjes onder de doorgang bij de Jumbo verplaatsen we naar de andere kant. Dit komt logischer uit met de looproute. En zo blijft er meer ruimte voor voetgangers.
- Bij de achteringang van Hans Anders passen we het groenvak iets aan. Zo blijft bevoorrading daar goed mogelijk.
- Het groenvak bij het nieuwe stroomhuisje loopt niet meer om het stroomhuisje heen. De planten komen straks tot de hoek.
- We hebben met ondernemers gesproken over plek voor marktkraampjes in het nieuwe ontwerp. Door de kraampjes iets anders neer te zetten blijft er straks genoeg ruimte voor kraampjes tijdens evenementen in De Brink.
Met deze laatste wijzigingen is het ontwerp nu definitief.
Soorten bomen, planten en verlichting
Tijdens de avond lieten we ook zien welk soort bomen, planten en verlichting er komen. Dit kunt u hieronder nog eens bekijken.
Planning en fasering van de werkzaamheden
We hebben de planning en fasering uitgebreid besproken, ook met ondernemers in De Brink. We hebben geprobeerd om zoveel mogelijk rekening te houden met wat voor De Brink belangrijk is. Bijvoorbeeld bereikbaarheid en drukke periodes. Zo zijn we gekomen tot een planning waarin alles zo goed mogelijk past.
We verwachten eind augustus te starten met de werkzaamheden
Zodra de startdatum definitief is, laten we dit weten per brief, via meedoen.losser en via https://www.losser.nl/projecten-in-losser
We werken de aanpak voor muurschilderingen en gevelgroen verder uit
We hebben een voorstel uitgewerkt voor muurschilderingen en gevelgroen in De Brink. Nu zijn we bezig met een aanpak. Bijvoorbeeld welke afspraken we met pandeigenaren moeten maken. Zodra we dit duidelijk hebben, bespreken we ons voorstel met pandeigenaren. We hopen hier na de zomervakantie mee te kunnen starten. Zodra we weten waar schilderingen of planten komen, laten we dat weten via meedoen.losser en via https://www.losser.nl/projecten-in-losser
